Rondreis Armenië

Deel dit artikel

Selectair-klant David Rodriguez was op zoek naar een nieuwe zomervakantie. Na wat twijfelen tussen Japan, Costa Rica en Armenië, viel de uiteindelijke beslissing op het mysterieuze en ongerepte Armenië. De reis werd standaard aangeboden met alleen een chauffeur, maar werd op vraag van David uitgebreid met een privégids. Benieuwd wat Armenië te bieden heeft? Dan zal je zeker genieten van zijn reisverslag.

31/07/2017 – Dag van vertrek

14u30: Ons luchthavenvervoer kwam ons ophalen. Een goed uurtje later stonden we op de luchthaven in Zaventem. Tijd om in te checken voor onze vluchten Brussel – Wenen en Wenen – Yerevan. Voor de eerste keer vliegen met Austrian Airlines. Blijkbaar was de vlucht Wenen-Yerevan een zeer drukke vlucht. We konden bij het inchecken zelfs geen plaatsen meer naast elkaar vinden. Zowel in Zaventem als in Wenen was het een drukke dag. Overal een massa mensen.

Aangekomen in Wenen zijn we onmiddellijk doorgelopen naar de G gates waar ook onze Yerevan vlucht zou vertrekken. Daar was het gelukkig heel wat rustiger omdat hier enkel niet-Schengen vluchten vertrekken. We hadden ruim de tijd tussen onze twee vluchten om een hapje te eten. Aangezien we in Oostenrijk zijn een wienerschnitzel natuurlijk.

Om 22u was het tijd om te boarden voor onze vlucht. Op het vliegtuig dan toch voor elkaar gekregen om naast elkaar te zitten. Op deze vlucht zat ook een Slovaaks basketbalteam. Voor sommigen van die spelers waren die krappe economy seats op de A321 toch een flink probleem. En vliegen met Austrian Airlines hoef je al zeker niet te doen voor het lekkere eten. We kunnen zeggen dat het een zeer goed idee is geweest om te eten in de Weense luchthaven.

01/08/2017 – Aankomst in Yerevan

Om 3u30 lokale tijd stonden we aan de grond in Zvarnots, de internationale luchthaven van Yerevan. Een klein uurtje aanschuiven voor de douaneformaliteiten. De douanebeambten zijn alles behalve vriendelijk te noemen. Maar ja, daar zijn ze waarschijnlijk op geselecteerd. Dan gelijk de koffers nemen en in de aankomsthal staat onze gids Aram en de eerste chauffeur te wachten. Tegen 5u00 zijn we in het hotel en is het hoogtijd om een paar uurtjes te slapen.

Tegen 11u nog even snel een ontbijt meepikken en dan is het tijd om Yerevan te gaan ontdekken. Van het weer mogen we alvast niet klagen, een stralende zon en zo’n slordige 35°C. Een goede zonnecrème is dan ook nodig. Aram neemt ons mee door de stad. Ons hotel is blijkbaar vrij ideaal gelegen op een 200 meter van Republic Square. We nemen gelijk de metro voor 1 halte. Yerevan heeft een metrolijn aangelegd in het Sovjet tijdperk en dat is er aan te zien. De metrostations zijn zeer aangenaam. We bezoeken Maténadaran, het Armeense museum met manuscripten. Dit museum heeft de meeste manuscripten ter wereld.

Van daaruit gaat de wandeling verder naar het Cascade complex (zie foto), vanwaar je bovenaan de ganse stad kan zien. Yerevan telt ook heel wat parkjes. Na de lunch in een pop-up bistrootje wandelen we nog langs het operagebouw, Northern Avenue,… Het valt op dat Yerevan een zeer moderne stad is die niet moet onderdoen voor onze West-Europese steden. Op Republic Square is ook het historisch museum van Armenië. Dit museum hebben we bezocht en gaf toch heel wat inzicht over Armenië doorheen zijn geschiedenis.

’s Avonds zijn we nog gaan eten in Yerevan, zonder gids. Maar Aram had wel suggesties gegeven. Je merkt toch wel dat de kennis van het Engels in Armenië niet zo geweldig is, en dus eigenlijk een Engelssprekende gids geen overbodige luxe is.

02/08/2017 – Geghard – Garni

09u00. Het is tijd om Armenië weer verder te ontdekken. Aram was ook weer netjes op tijd om ons op te pikken in het hotel. Vanuit Yerevan gaan we richting Geghard om daar het klooster te bezoeken. Het Klooster van Geghard is Unesco werelderfgoed. Een gedeelte van de klooster bevindt zich in de rotsen. Ook de Katchkars of kruisstenen vallen gelijk op.

Daarna gaan we verder naar Garni met een bezoek aan de tempel van Garni die dateert van de eerste eeuw. We maken ook nog wandeling door de kloof van Garni met prachtige steenformaties. Net voor de lunch gaan we nog even op bezoek bij een familie waar nog op de traditionele manier lavasch gemaakt wordt. Lavasch is het Armeense brood.

Het deeg wordt uitgerold en wordt dan op een soort van kussen gelegd. In de grond zit een bakoven van klei. Met het kussen word de lap deeg tegen de zijwand van de oven gekwakt. En even later is de lavasch klaar en mochten we gelijk proeven met wat kaas er bij.

Dan gaan we lunchen bij een lokale familie. En daar was het genieten van het ferme uitzicht (zie foto). We merken ook op dat er zeer veel eten op tafel komt. En de hoeveelheid eten dat geserveerd wordt, veranderde niet in de volgende dagen. Rond 16u waren we weer in Yerevan, ideaal voor een rustmomentje.

’s Avonds met Aram uiteten. En we hebben Tolma gegeten. Een Armeens gerecht bestaande uit gevulde groenten, zoals bvb een gevulde aubergine, gevulde tomaat, gevulde wijnbladeren. Na het avondeten de dagelijkse waterfonteinshow nog bewonderd op Republic Square.

03/08/2017 – Op weg naar Dzoraghet

We vertrekken van Yerevan richting Dzoraghet. Onderweg verschillende kerkjes en kloosters bezocht, zoals het klooster van Saghmosavank en het Amberd fort. Net voor de lunch was nog een Armeense kookles voorzien. Daar hebben we samen met een voormalige Armeense TV-kokkin een Armeense taart en Armeense pasta klaargemaakt. Toevallig had die vrouw ook een broer in Turnhout wonen.

De laatste kilometers richting het hotel in Dzoraghet waren iets minder evident. Blijkbaar is men daar al meer dan een jaar aan de weg aan het werken en om aan het hotel te geraken moet je dus over die wegenwerken. Maar dat loont de moeite, het hotel is gelegen aan Debet rivier en heeft een leuk uitzicht (zie foto).

04/08/2017 – Sanahin – Haghbat – Akhtala

Eerste korte stop van de dag: de tentoongestelde MiG21. Een van de twee uitvinders van de MiG, Aryton Mikoyan is Armeens en komt uit het dorpje Sanahin. Tijd voor UNESCO werelderfgoed: de kloosters van Sanahin (zie foto) en Haghpat. In een van de dorpen waar we waren, werd ook een Armeense zilveren medaillewinnaar worstelen gehuldigd. Dus daar kwam de lokale bevolking ook naar kijken. Na de middag ook naar het klooster van Akthala waar nog verschillende fresco’s te zien zijn.

05/08/2017 – Dilidjan

Van Dzoraghet naar Dilidjan. Deze ochtend op bezoek bij een zilverfabriek en een Katchkars-beeldhouwer. Bij de beeldhouwer mochten we ook zelf eens proberen wat te beeldhouwen. In deze regio zien we in het landschap ook verschillende oudere verlaten Sovjet fabrieken. Verder ook nog de kloosters van Goshavank en het klooster van Haghartsine (zie foto) bezocht. Op weg naar Haghartsine zie je dan de gebouwen voor een kabelbaan, gebouwd in de Sovjettijd, maar nooit afgewerkt en in gebruik genomen.

06/08/2017 – Yeghenadzor

Op weg naar Yeghenadzor. De eerste stop voor vandaag is aan het Sevan meer en het klooster van Sevanavank. Omdat het zondag is, is er overal een gezellige drukte van locals. Langs het meer van Sevan gaan we verder naar zuiden richting Yeghenadzor. In Noratus nog een stop aan het bijzondere kerkhof.

De lunch van vandaag is een van de beste van de hele reis. En natuurlijk weer bij locals. We mochten ook in de tuin proeven van kersen en frambozen. Op het domein was ook een oude graanmolen aangestuurd door water.

Na de middag nog even gaan zwemmen in een riviertje onder de watervallen voor we verder gingen naar Yeghenadzor. Onderweg naar Yeghenadzor nog een stop bij de Karavanserai aan de zijderoute.

Tegen de avond nog steenbokken spotten en een bezoek aan het klooster van Noravank (zie foto). Het was bij het klooster van Noravank bijzonder om de zon te zien ondergaan en de volle maan te zien verschijnen. Terug aangekomen bij de B&B nog een diner. De eigenaars van de B&B hebben ook een eigen wijngaard dus uiteraard met een lekkere fles wijn van hun eigen bereide wijn.

07/08/2017 – Goris

Vandaag verder naar het zuiden. Het is weer een warme dag. Volgens Arams zou het in Yerevan zelfs 42° geweest zijn. ’s Morgens een bezoek aan de megalitische site van Karahundj (het Armeense Stonehenge). In Halidzor nemen we de kabelbaan naar Tatev. Deze kabelbaan is voorlopig nog de langste op- en neergaande kabelbaan ter wereld met een afstand van 5,7km. De rit in de kabelbaan duurt een klein kwartiertje. Vanuit de cabine heb je prachtige zichten over de Vorotan vallei. Na het bezoek aan het klooster van Tatav en de lunch, gaan we met de auto door de Vorotan vallei (zie foto) terug.

In het hotel in Goris hebben we na het avondeten nog aan het schaken geweest met Aram en Maiz. Schaken is in Armenië ontzettend populair en is zelfs een verplicht vak op school. Het blijkt al snel dat we niet zo goed zijn als Aram en Maiz, maar we staan ons mannetje wel.

08/08/2017 – Terug naar Yerevan

Terug richting Yerevan. De langste rit vandaag van de vakantie en het is de warmste dag van ons verblijf, met ongeveer een 40°. De eerste stop van de dag is het grottencomplex Khndzoresk. Na heel wat trappen naar beneden te lopen, komen we aan bij een touwbrug die leidt naar het grottencomplex. Om terug naar boven te geraken zijn er twee opties: al die trappen weer naar boven of een Lada 4x4. Toch maar gekozen voor de Lada.

De lunch is weer zeer uitgebreid. En hoewel het weer allemaal zeer lekker was, hebben we vanmiddag niet veel gegeten. Dat komt omdat we de laatste dagen al veel te veel gegeten hebben aan al die rijk gevulde tafels.

Na de middag bezoeken we nog een archeologisch grottencomplex (zie foto) waar de oudste lederen schoen ter wereld is gevonden. De schoen zelf hebben we gezien in het historisch Museum in Yerevan de eerste dag. De laatste stop voor Yerevan vandaag is het klooster van Khor Virhap vlakbij de Turks-Armeense grens, met een mooi zicht van de berg Ararat in Turkije.

9/08/2017 – Laatste dag in Yerevan

Onze laatste dag in Yerevan. Deze ochtend nog een bezoek aan Etchmiadzine, de hoofdplaats van de Armeense kerk, met een prachtige kathedraal. Nadien naar de ruïnes van de oudste kerk van Armenië in Zvartnots. In het programma was geen stop voorzien om het genocide museum in Yerevan (zie foto) te bezoeken. Op ons verzoek voegde Aram dit graag toe. Hij gaf ons nog een interessante rondleiding in het museum.

Na de middag is tijd om wat te rusten en proberen om wat te slapen want de volgende nacht is het tijd om weer naar huis te gaan en zal er dus weinig geslapen worden. ’s Avonds hadden we nog een korte evaluatiemeeting met het lokale reisagentschap. Daarna nog een hapje gaan eten in een van de beste restaurants van Yerevan: Dolmama. Hier hebben ook de president van Armenië, Hillary Clinton, François Hollande, Vladimir Poetin en nog een hele hoop anderen al aan tafel aangeschoven.

Op onze uitnodiging gaan ook Aram en Maiz mee. Voor ons zijn de prijzen vrij democratisch: 125 € voor 4 personen. Voor Armeniërs bijna onbetaalbaar, aangezien het gemiddeld maandloon ergens net onder de 400 € ligt.

10/08/2017 – Onderweg naar huis

Stipt 2u zijn Aram en Maiz er weer om ons naar de luchthaven te begeleiden. Beiden gaan ze mee tot net voor het controlepunt. Verder mochten zij niet meer komen. Daar nemen we afscheid en we gaan verder naar de douanecontrole. En weer net zoals bij aankomst zijn ze daar alles behalve vriendelijk. En erg groot contrast met de rest van het land. Want het mag gezegd worden Armeniërs zijn vriendelijk en gastvrij.

Om 4u30 zitten we op het vliegtuig richting Wenen. In Wenen hadden we tijd genoeg voor een licht ontbijt alvorens verder door te vliegen naar Brussel. Tegen 13u waren we weer thuis, doodmoe, want nog niet veel geslapen.

Enkele dagen later

Intussen dit verslag geschreven over onze fantastische reis naar Armenië. Wat ons betreft zeker een aanrader. Dank je wel Selectair, Travel Sensations, Aram, Maiz en iedereen die verder mee heeft geholpen aan deze fantastische vakantie!
 helpt je graag verder

Selectair De Reispas

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.